15.1 C
Novi Sad
25/02/2024
spot_img

Zapadni proizvođači automobila krešu troškove da bi se nosili s kineskom “invazijom”

Zapadni proizvođači automobila zabrinuti su zbog potencijalne najezde jeftinih kineskih elektromobila u Evropu.

Samim tim, ne treba da čudi što je Renault juče izašao s izjavom da namerava da skreše proizvodne troškove vezane za električne modele za čak 40 odsto.

Direktor finansija francuske kompanije, Tjeri Pjeton, rekao je da je za Renault najbolji način da se odbrani od konkurencije da smanji sopstvene troškove u oblasti razvoja i proizvodnje.

Mada se ciljno smanjenje od 40 odsto odnosi na period posle 2027., generalni direktor francuske grupacije, Luka de Meo, rekao je da će njegova firma početi značajno da smanjuje proizvodne troškove već od druge polovine ove godine, zahvaljujući padu cena repromaterijala.

„Jasno je da smo u tržišnoj utakmici i da je vreme ključno, ali to je tako s poslom u kojem se nalazimo“, rekao je on.

Isporučivanje priuštivih električnih vozila postalo je prioritet za proizvođače automobila širom sveta, budući da tranzicija ka čistom pogonu donosi više cene, u najvećoj meri zbog troškova vezanih za baterije.

Kineski proizvođači kao što su BYD i SAIC, investirali su ogromna sredstva u tranziciju, koristeći jeftiniju radnu snagu i lokalno snabdevanje baterijama, što im je u startu pružilo mnogo bolju poziciju u odnosu na većinu rivala.

U 2022., kineski proizvođači su imali udeo od 9 odsto na evropskom tržištu električnih automobila, što je gotovo dvostruko više u odnosu na 2021., a taj tempo se samo zahuktava.

Poput drugih proizvođača električnih vozila, i Renault se suočava s pritiskom koji vrši dominantna sila u ovom segmentu, Tesla, koji je nekoliko puta ove godine skresao cene svojih vozila, bez obzira što je to uticalo na smanjenje marži.

Primera radi, Tesla je ove godina smanjio cene svog Modela Y Long Range u SAD za čak četvrtinu, na 50.490 dolara.

Ovakvi potezi neminovno izazivaju tektonske poremećaje na tržištu. Po istraživačima iz JATO Dynamicsa, Tesla i SAIC-ov MG su najveći dobitnici po pitanju tržišnog udela u Evropi tokom prve polovine ove godine.

„Brutalno“

Karlos Tavares, šef Stellantisa, upozorio je u sredu da će takmičenje s kineskim proizvođačima biti „ekstremno brutalno“. „Njihova troškovna konkurentnost je 25% povoljnija u odnosu na nas. Moramo se boriti“, rekao je on, opisujući kinesku ofanzivu kao „invaziju“.

„Moramo da iskoristimo sopstvene troškove kako bismo bili sigurni da ćemo nastaviti da ostvarujemo profit, i to uz pristupačne cene za našu srednju klasu.“

Tavares je rekao da zapadni proizvođači automobila moraju da koriste „isto oružje“ kao njihovi kineski rivali, što podrazumeva nabavku komponenti iz zemalja s nižim troškovima, kao i formiranje partnerstava sa snabdevačima baterijama koji nude najbolju kombinaciju energije, mase i troškova.

„To znači da moramo da pronađemo takve izvore, koji nam omogućavaju da prodajemo automobile kao što je Citroen C3 po ceni od 25.000 evra ili manje, i to na profitabilan način“, dodao je Tavares.

Nekada dominantni zapadni proizvođači automobila takođe nastoje da povrate pozicije u samoj Kini, najvećem svetskom tržištu automobila, nakon što su izgubili tržišni udeo od lokalnih proizvođača.

Mercedes-Benz je saopštio u četvrtak da se drži svoje strategije i da se neće upuštati u cenovni rat da bi „kupio“ tržišni udeo u Kini.

Upitan o Volkswagenovom potezu da proizvodi nove modele s kineskim partnerima i potencijalno zajednički kreira  lokalne platforme, generalni direktor Mercedesa, Ola Kelenijus, rekao je da štutgartski proizvođač premijum vozila sarađuje s kineskim partnerima na prilagođavanju svoje tehnološke ponude lokalnom ukusu.

„Ne predajemo zadatak stvaranja Mercedesa budućnosti u ruke drugog proizvođača, taj zadatak ostaje na nama“, dodao je Kelenijus.

Pavle Barta
Novinar s dugogodišnjim stažom u medijima koji se bave automobilskom industrijom, transportom na kopnu, vodi i vazduhu, auto-moto sportom i brojnim drugim pridruženim temama. Karijeru je započeo inicijalno u etabliranom štampanom izdanju ujedno postavši prvi urednik jedne automobilske internet stranice u Srbiji, da bi svoj profesionalni portfolio proširio na ulogu TV prezentera od 2013. godine.

Pogledajte još

POSTAVI ODGOVOR

molimo unesite svoj komentar!
ovde unesite svoje ime

PRATITE NAS

173FanovaLajkuj
1PratilacaZaprati

Poslednje objave