16.2 C
Novi Sad
25/05/2024
spot_img

Vodonična vozila u Danskoj ostala bez dostupnog goriva

Everfuel će zatvoriti, pauzirati s radom, prodati ili promeniti namenu stanica za punjenje širom skandinavskih zemalja.

Razlozi leže u nedostatku profitabilnosti i neusklađenosti s AFIR-om.

Danska Everfuel, jedina kompanija koja posluje sa stanicama za punjenje vodonikom u ovoj skandinavskoj zemlji, najavila je da će „zatvoriti ili pauzirati s radom, i ako je moguće promeniti namenu“ svojih H2 stanica za dopunu goriva koje opslužuju putničke automobile.

To podrazumeva potpuno zatvaranje tri stanice u Brabrandu, Koldingu i Kopenhagenu, odnosno pauziranje do daljnjeg na bulevaru Prags u glavnom gradu i luci Arhus.

„Prva generacija stanica za punjenje vodonikom je neprofitabilna i dostigla je tehnički završetak svog životnog veka, tako da će njen rad biti obustavljen bez ikakvih materijalnih finansijskih implikacija“, saopštio je Everfuel u izveštaju o rezultatima za drugi kvartal.

Prema Danskom udruženju uvoznika automobila, na putevima u ovoj zemlji je krajem prošle godine bilo 147 vozila s gorivnim ćelijama, od kojih je samo jedan prodat do sada ove godine. Sada su svi ostali bez sredstva za dopunjavanje gorivom.

Većina automobila pripada taksi operateru Drivr sa sedištem u Kopenhagenu, koji je početkom prošle godine lansirao flotu od 100 Toyota Mirai, s ugovorima s Everfuelom u vezi sa snabdevanjem vodonikom u periodu od pet godina.

„Ne možemo opravdati bacanje više novca samo na subvencionisanje vodonika“, rekao je generalni direktor Everfuela, Jakob Krosgard.

Drivr kaže da je „prizemljio“ sva taksi vozila na vodonik, da je „u dijalogu s Everfuelom“, kao i s nekoliko drugih kompanija na temu novog izvora goriva.

Krosgard je za dansku publikaciju Energywatch rekao sledeće: „Proizvodnja zelenog vodonika u Danskoj još uvek nije spremna. Ni elektroliza, ni cisterne, ni stanice nisu sazrele u meri u kojoj smo to očekivali kada smo pokretali naše ambicije. U kombinaciji s činjenicom da nije bilo obima kada je o proizvođačima vozila reč, to je otežalo pronalaženje poslovnog modela za rad vodoničnih stanica.

Razgovaramo s kupcima i partnerima o tome da li možemo da uvidimo način da stvari nastave da funkcionišu. Međutim, ne možemo opravdati bacanje dodatnog novca na subvencionisanje vodonika.

Nema sumnje da automobili na vodonik nisu opcija kratkoročno gledano i da će električni automobili osvojiti ogromnu većinu tržišta putničkih automobila. Očigledno je na šta i proizvođači automobila i političari sada usmeravaju svoju pažnju. Takođe, uvek smo govorili da sve dok baterije mogu da rade posao, treba da nastave da ga rade.“

Ipak, Krosgard je takođe rekao da bi u budućnosti moglo biti mesta za automobile na vodonik.

„Izazov za električne automobile neće biti baterije već ograničenja mreže. Kada za mrežu počne da predstavlja problem da isporučuje zelenu energiju u vreme kada želimo da punimo baterije, tada bi vodonik mogao doživeti renesansu.“

Budući da je šesta stanica za dopunu vodonikom postavljena u sedištu proizvođača elektrolizera Nel u Herningu u Danskoj, Everfuel kaže da ona nije u njegovom vlasništvu. Nel je potvrdio da je stanica dostupna samo za demonstraciju, a ne da deluje kao javno dostupno mesto za dopunu gorivom.

Everfuel, koji takođe proizvodi zeleni vodnik, takođe je zatvorio sve tri stanice u Norveškoj, iako ovo tržište opslužuje još jedan provajder – Hynion.

Međutim, Everfuelova stanica za autobuse Heinenoord u Holandiji, ostaće otvorena, a nastaviće se s izgradnjom novih na autobuskim stanicama u Frankfurtu i Vupertalu u Nemačkoj.

„Želimo da se fokusiramo na to gde je tržište lako dostupno“, rekao je portparol Everfuela, navodeći Nemačku kao „prvo tržište kada je reč o primeni vodonika u svrhu prevoza“.

Razlog je taj što je Nemačka postavila kvote vezane za gasove koji izazivaju efekat staklene bašte u okviru transporta, dodeljujući sertifikate za stanice za punjenje baterijski pogonjenih automobila, kao i one vodonične, koji se zatim mogu prodavati snabdevačima fosilnim gorivima.

S obzirom na situaciju, „isplativije je isporučivati vodonik nemačkim nego drugim distributerima“, rekao je portparol, napominjući da bi slične šeme morale da se uvedu u nordijskim zemljama, da bi mobilnost zasnovana na vodoniku bila održiva.

Krosgard je to objasnio: „Sertifikati vrede koliko i sam vodonik, tako da biste morali da budete najgluplji biznismen na svetu pa da ne shvatite da ga treba isporučivati u Nemačku da biste dobili povraćaj ulaganja, a ne tako što ćete ga držati u Danskoj.“

Everfuel je prošle godine dobio 7,67 miliona evra grantova od EU Connecting Europe Facilityja za izgradnju osam benzinskih stanica duž glavne rute planirane transevropske transportne mreže (TEN-T), uključujući pet u Danskoj, dve u Švedskoj i jednu u Nemačkoj.

Kompanija je takođe dobila 7,4 miliona danskih kruna (992.500 evra) u okviru vladinog granta za razvoj mobilne jedinice za punjenje gorivom s Nelom.

Osim različitih šema subvencija, Everfuel je takođe naveo nedavna curenja, koja su izbacila većinu lokacija iz stroja mesecima, kao još jedan faktor koji stoji iza odluke.

Ipak, glavni razlog za udaljavanje kompanija od vodoničnih stanica za putnička vozila je donošenje Uredbe o infrastrukturi za alternativna goriva (AFIR).

AFIR generalno nailazi na pohvale kao pozitivan korak kada je reč o vodoničnoj mobilnosti, jer nalaže da zemlje članice moraju osigurati da javno dostupne vodonične stanice, sposobne da opslužuju i teška i laka vozila, budu postavljene do 2030. u „urbanim čvorovima“ i na svakih 200 kilometara duž glavnih ruta TEN-T-a.

Međutim, propis takođe zahteva da ove benzinske stanice imaju kapacitet od jedne tone dnevno, s dozatorima od 700 bara. Everfuel je potvrdio da stanice koje su zatvorene ili privremeno obustavljene, nisu ispunjavale uslove lokacije i kapaciteta.

Everfuel je stoga odlučio da usredsredi svoje napore na razvoj „lokacija spremnih za AFIR“, s većim kapacitetom i potencijalom modularnog skaliranja, kao što su lokacije u luci Arhus, autobuske stanice u Nemačkoj i objekti u razvoju u Norveškoj i Švedskoj.

Međutim, konačna odluka o ulaganju u nove lokacije zavisiće od „budućeg razvoja stanica za teške uslove rada, dostupnosti vozila, sposobnosti hardvera stanica, obaveza kupaca i javne finansijske podrške.“

Danska kompanija nije isključila „razvoj kamionskih i autobuskih stanica koje nisu u skladu s AFIR-om, gde su dugoročne ugovorne obaveze s krajnjim korisnicima izvodljive.“

Slično tome, „stanice za lake uslove će se razvijati samo uz isplative dugoročne ugovore i tamo gde postoji jaka strateška usklađenost“, navodi se u izveštaju o rezultatima.

„Vidimo poslovni model kao težak kada je reč o putničkim automobilima u privatnom sektoru“, priznaje portparol Everfuela, iako tvrdi da bi privatan prevoz na kraju mogao postati održiv na osnovu uvođenja infrastrukture za podršku teškim vozilima.

Kompanija takođe napreduje sa svojim planovima vezanim za razvoj projekata proizvodnje zelenog vodonika, kao što je prva faza HySynergyja, koju planira da pokrene u prvom kvartalu 2024.

Ovaj objekat bi takođe trebalo da bude prvi u vlasništvu zajedničkog preduzeća od 200 miliona evra, između Everfuela i Hy24, iako ovaj posao tek treba da bude zaključen.

Izvor: Hydrogeninsight

Pavle Barta
Novinar s dugogodišnjim stažom u medijima koji se bave automobilskom industrijom, transportom na kopnu, vodi i vazduhu, auto-moto sportom i brojnim drugim pridruženim temama. Karijeru je započeo inicijalno u etabliranom štampanom izdanju ujedno postavši prvi urednik jedne automobilske internet stranice u Srbiji, da bi svoj profesionalni portfolio proširio na ulogu TV prezentera od 2013. godine.

Pogledajte još

POSTAVI ODGOVOR

molimo unesite svoj komentar!
ovde unesite svoje ime

PRATITE NAS

173FanovaLajkuj
1PratilacaZaprati

Poslednje objave