16.2 C
Novi Sad
25/05/2024
spot_img

SAD žele da ograniče ulogu Kine u oblasti električnih automobila

Sjedinjene Američke Države su objavile regulativu koja ima za cilj da zabrani kineske komponente u električnim automobilima koji se prodaju u toj zemlji.

Ograničenja su vezana za vladine podsticaje za električne automobile proizvedene u Americi.

Ova ograničenja o kojima se žestoko raspravlja imaju za cilj da pomognu u izgradnji industrije preko „velike bare“, ali kritičari kažu da bi ovaj potez mogao da uspori usvajanje električnih automobila.

Kineske kompanije trenutno proizvode ogromnu većinu baterija za električne automobile na globalnom planu, kao i minerale koji se u njima koriste. Međutim, američki političari su se previše oslanjali na kineske proizvođače, što je proizvelo ekonomski i bezbednosni rizik.

Planirana partnerstva između velikih kompanija kao što su Ford i kineski baterijski gigant CATL, bila su predmet kritika i debata. Prošle godine, kongres je usvojio zakon o klimi, koji nudi milijarde u poreskim olakšicama i drugim sredstvima, u pokušaju da podstakne industriju u SAD.

Zakon uključuje poreske olakšice u vrednosti do 7.500 dolara po vozilu za kupce električnih automobila proizvedenih u Americi. Zakon o klimi, za koji Bela kuća kaže da je inicirao gotovo 100 milijardi dolara privatnih investicija u SAD u vezi s električnim automobilima, odmah je zabranio da se za automobile proizvedene van zemlje dobiju poreske olakšice.

Počevši od 2024. godine, zakon zabranjuje automobilima da ispunjavaju uslove za poreske olakšice ako sadrže komponente baterija koje je proizveo ili sastavio „strani subjekt od interesa“.

Do 2025. ograničenja će se proširiti na automobile koji sadrže ključne materijale koje je izvukao, preradio ili reciklirao takav entitet.

U predlogu koji je objavljen u petak kaže se da će vlada definisati „strano lice koje izaziva zabrinutost“ kao kompaniju sa sedištem u Kini, Rusiji, Iranu ili Severnoj Koreji ili u  vlasništvu ili pod kontrolom Kine.

Svaka kompanija u kojoj vlada neke od ovih zemalja drži 25% ili više mesta u odboru, prava glasa ili akcija, potpadala bi pod dotična pravila, koja su sada otvorena za javne komentare.

„Predsednik Bajden je stupio na funkciju rešen da preokrene višedecenijski trend odliva poslovanja i fabrika u inostranstvo, odnosno Kinu“, rekao je Džon Podesta, viši savetnik predsednika za inovacije i primenu čiste energije.

„Zahvaljujući programu ulaganja u Ameriku i današnjim važnim smernicama Trezora i Ministarstva energetike, pomažemo da se obezbedi da budućnost električnih vozila u proizvodnom smislu bude u Americi.“

Samo oko 20 od više od 100 modela električnih vozila koja se prodaju u SAD trenutno je kvalifikovano za poreske olakšice, prema Alijansi za automobilske inovacije (AAI), lobi grupi koja predstavlja proizvođače automobila, koja je saopštila da smernice nude preko potrebno pojašnjenje njihovim članovima.

Navodi se da se čini da automobili proizvedeni korišćenjem baterija i materijala  iz određenih vrsta partnerstava s kineskim firmama, ako se nalaze u SAD, neće biti u suprotnosti s pravilima.

Takođe je pohvalio zvaničnike što su iz pravilnika na još dve godine izuzeli određene materijale kojih ima „u tragovima“.

„Tranzicija ka potpunoj elektrifikaciji ne zahteva ništa osim potpune transformacije američke industrijske baze. To je monumentalan zadatak koji neće biti završen preko noći“, napisao je predsednik AAI-a, Džon Bozela.

„Smernice Ministarstva finansija prepoznaju složenost ovog zadatka, kao i izazove s kojima se suočavaju proizvođači automobila s dobrim bilansom.“

Međutim, senator Džo Mančin, demokrata iz države uglja, koji je imao ključni glas o klimatskom zakonu, rekao je da administracija suviše olako tumači zakon.

„Ova administracija još jednom pokušava da pronađe rešenja i odlaganja koja ostavljaju širom otvorena vrata Kini da iskoristi američke poreske obveznike“, rekao je on u saopštenju, dodajući da će se zalagati za revizije i podržati svaku tužbu protiv te regulative.

Pavle Barta
Novinar s dugogodišnjim stažom u medijima koji se bave automobilskom industrijom, transportom na kopnu, vodi i vazduhu, auto-moto sportom i brojnim drugim pridruženim temama. Karijeru je započeo inicijalno u etabliranom štampanom izdanju ujedno postavši prvi urednik jedne automobilske internet stranice u Srbiji, da bi svoj profesionalni portfolio proširio na ulogu TV prezentera od 2013. godine.

Pogledajte još

POSTAVI ODGOVOR

molimo unesite svoj komentar!
ovde unesite svoje ime

PRATITE NAS

173FanovaLajkuj
1PratilacaZaprati

Poslednje objave