17.3 C
Novi Sad
23/05/2024
spot_img

Nakon 58 godina posta, Ferrari do trijumfa u Le Manu

Ferrari je ostvario svoju prvu pobedu na trci 24 časa Le Mana u poslednjih 58 godina.

Na najviše postolje na podijumu nakon trke koja je obeležila 100-godišnji jubilej, popeli su se Alesandro Pjer Gvidi, Džejms Kalado i Antonio Đovinaci, ispred Toyotine posade.

#51 FERRARI AF CORSE (ITA) Ferrari 499P (HYPERCAR) Alessandro Pier Guidi (ITA) James Calado (GBR) Antonio Giovinazzi (ITA)

Italijanski tim se u elitnu seriju na Circuit de la Sarthe vratio s novim 449P Le Mans Hypercar automobilom, a #51 je došao do trijumfa nakon što su Masten Gregori i Johen Rint ostvarili pobedu davne 1965.

Pjer Gvidi je bio vozač koji je prvi prošao kariranu zastavicu, 1 minut 21 sekundu ispred #8 Toyote GR010 HYBRID Sebastjena Buemija, Brendona Hartlija i Rjoa Hirakave.

Treće mesto je pripalo posadi #2 Cadillaca V-Series.R, Aleksu Linu, Erlu Bamberu i Ričardu Vestbruku, koji su zaostali krug iza pobedničkog Ferrarija.

U iscrpljujućoj trci, borba za pobedu se svela na direktan duel između #51 Ferrarija i #8 Toyote.

Nakon izletanja Pjera Gvidija u prvoj Mulsanne šikani tokom večernjih časova, #51 Ferrari se ipak vratio na vodeću poziciju s prednošću od gotovo čitavog minuta u odnosu na Toyotu, ali je ta razlika bila praktično izbrisana kada je Pjer Gvidi morao da resetuje električni sistem u pit stopu u 19. satu trke.

To je Toyotu vratilo u igru, tako da su lidere u tim momentima delile samo sekunde. Međutim, Ferrari je ponovo ostvario značajniju prednost i praktično obezbedio pobedu nakon što je Hirakava, vodeći u tim trenucima, udario u vevericu koja se našla na stazi i izleteo, zbog čega je u pretposlednjem satu oštetio bolid.

Japanac je izgubio kontrolu prilikom kočenja u Arnageu, udarivši u barijere. Ipak, uspeo je da oštećeni automobil doveze do garaže ne izgubivši krug.

Međutim, to nije bio kraj uzbuđenjima, jer je #51 u završnoj fazi trke ponovo morao da se resetuje, 23 minuta pre kraja. Na sreću italijanskog tima, prednost u odnosu na Toyotu je bila tolika da se njihov trkač vratio na stazu i dalje uživajući u lagodnoj prednosti.

Trećeplasirani #2 Cadillac je takođe u najvećoj meri imao čistu trku, sem okretanja Vestbruka u noćnim satima. Sestrinski #3 Chip Ganassi Racing je na nešto teži način stigao do četvrte pozicije.

Sebastjena Burdea je otpozadi udario GTE AM u Dunlop šikani tokom rane „spore zone“, poslaviši ga u garažu na popravku. Sličan incident  u koji je takođe bio uključen Burde, desio se s jednim od WRT trkača u Tertre Rougeu.

Na kraju, Burde i njegove timske kolege Renger van der Zande i Skot Dikson, zaostali su tri kruga u odnosu na pobednika, dok se iza njih našao još jedan Ferrari, #50 Niklasa Nilsena, Antonia Fuoka i Migela Moline.

Osvajači pol pozicije su ispali iz vodeće garniture nakon izletanja Nilsena u Porsche Curves tokom jednog od dva jaka pljuska u večernjim časovima, a zatim su tokom noći izgubili više krugova zbog curenja tečnosti u sistemu za rekuperaciju energije.

Dva preostala proizvođača u Hypercar klasi, Peugeot i Porsche, imali su trku za zaborav.

Doduše, Peugeot je oba nekonvencionalna 9X9 imao u borbi za vodeće pozicije na samom početku, ali je okretanje Žan-Erika Vernjea u njegovom #93 u Mulsanne krivini koštalo tim dva kruga, dok je Gustavo Menezes doživeo sudar sa sestrinskom #94 mašinom u prvoj Mulsanne šikani u početnim satima trke.

Oba Peugeota su morala u garažu zbog problema s hidraulikom, s tim što je bolji, #93, koji je Vernje delio s Polom di Restom i Mikelom Jensenom, završio kao osmi.

Porsche je imao još lošije izdanje sa svojim triom 963 LMDh-a, koji su ušli u Penske. Svi automobili su doživeli višestruka kašnjenja.

Porsche #75 je ujedno bio prvi automobil iz Hypercar kategorije koji je odustao (zbog problema s pritiskom goriva), pre nego što je u Porsche Curvesu Kevin Estr izbacio najbolje plasirani automobil (#6) ovog proizvođača van konkurencije, pre nego što je izgubio još više vremena zbog zamene hibridne baterije.

Porscheov #5 je bio na putu da dođe do solidnog petog mesta, ali je imao kašnjenja zbog „gumi defekta“ i curenja na rashladnom sistemu, da bi na kraju imao problema i s pogonskim vratilom u finalnim satima trke, što ga je bacilo na devetu poziciju.

Drama u završnoj fazi je otvorila put za privatni Glickenhaus, koji je došao do šestog mesta u Hypercar kategoriji, kojom su dominirali fabrički timovi. Automobil #708 su vozili Oliver Pla, Roman Dima i Rajan Brisko, koji je završio ispred sestrinskog #709.

Ferrari #51 je kompletirao samo 342 kruga, što je najmanji broj krugova jednog pobedničkog automobila još od trijumfa Audija 2001.

LMP2: Inter Europolova pobeda uprkos ulozi autsajdera

U LMP2 klasi je pobedio poljski Inter Europol Competition tim, #34 ORECA automobilom koji su delili Jakub Šmijehovski, Albert Kosta i Fabio Šerer, koji je tokom trke zadobio lom stopala.

Švajcarac je zadobio povredu kada je preko njegovog levog stopala prešao Corvette GTE Am tokom runde odlazaka u boks. Međutim, to nije sprečilo Inter Europol tim da dođe do prve WEC pobede na najvećoj pozornici.

#34 INTER EUROPOL COMPETITION (POL) Oreca 07 – Gibson (LMP2) Jakub Smiechowski (POL) Albert Costa (ESP) Fabio Scherer (CHE)

Vozači ove ekipe su bili vodeći u finalnih osam sati trke, preživevši brojne istrage zbog navodnih prekršaja u boksu. Pobedili su #41 automobil Team WRT-a, Luja Deletraza, Roberta Kubice i Ruja Andradea, s razlikom od 21 sekunde.

Finalno mesto na podijumu je zauzeo Duqueine s Nilom Janijem, Reneom Binderom i Nikom Pinom, uz asistenciju nevolja koje su zadesile drugi WRT ORECA, koji je uveden u boks zbog sumnji u vezi s problemima na ogibljenju, 11 minuta pre kraja.

Vodeći Alpine, #36 Šarla Milezija, Matjea Vaksivijea i Žilijena Kanala, promovisan je na četvrto mesto, dok je #31 Robina Frejnsa, Šona Gelajla i Ferdinanda Habsburga stigao do petog mesta nakon finalne drame.

United Autosports je imao košmarnu trku, jer su obe ORECA-e bile uključene u incidente. Bolja je bila ona #23 na osmom mestu, nakon noćnog udesa Toma Blomkvista, zbog kojeg je završio na medicinskom pregledu.

GTE: Corvette pružio oproštajnu pobedu CR.8

Corvette Racing je osigurao finalnu pobedu za GTE mašinu na Le Manu, pre nego što ova klasa ustupi mesto GT3 automobilima u 2024.

Ovo je rasplet koji je na početku trke izgledao malo verovatan, jer je usamljeni C8.R otišao u garažu na 10 minuta da bi mu se zamenio prednji odbojnik, zbog čega je izgubio dva kruga, a zatim i propustio da povrati krug nakon rane procedure vozila bezbednosti i ranog puštanja nekih automobila iz boksa.

#33 CORVETTE RACING (USA) Chevrolet Corvette C8.R (LMGTE Am) Nicky Catsburg (NLD) Ben Keating (USA) Nicolas Varrone (ARG)

Međutim, besprekorna vožnja koja je usledila, u kombinaciji s neumoljivim tempom Nikija Ketsburga, Nika Varonea i Bena Kitinga, obezbedila je nadoknadu izgubljenog, tako da se mašina #33 konačno vratila na vodeću poziciju do 16. sata trke.

Do 21. časa, Corvette je učvrstio vođstvo ispred ženske posade Iron Dames Porsche 911 RSR-19, koju su činile Rahel Frej, Mišel Geting i Sara Bouvi.

Frej je izgubila poziciju od ORT by TF Sport Aston Martin Vantagea, koji je izgubio dosta vremena tokom noći zbog pucanja gume i kazne „prođi-kroz“, koju je dobio Ahmed Al Harti zbog preticanja iza vozila bezbednosti.

U finalnom okršaju, #33 TF Sport Al hartija, Majkla Dinana i Čarlija Istvuda, završio je dva minuta iza Corvettea, s tim što su Majkl Vejnrajt, Ben Barker i Rikardo Pera iz GR Racing Porschea bili bolji od automobila Iron Damesa u borbi za finalno mesto na podijumu.

Dramu u završnoj fazi je doživeo AO Racing u „Rexy“ bojama – Project 1 Porsche, koji je bio u konkurenciji za podijum, ali je morao u garažu zbog problema sa zadnjim desnim delom vozila.

Garage 56 Chevrolet Camaro ZL1 NASCAR Cup automobil Džimija Džonsona, Džensona Batona i Majka Rokenfelera, klasifikovan je kao 38. nakon serije kašnjenja u finalnoj fazi trke, prvenstveno zahvaljujući problemima s menjačem.

Ukupno je 39 od 62 automobila ušlo u konačan plasman, što je najmanji broj od 2015.

#24 HENDRICK MOTORSPORTS (USA) Chevrolet Camaro ZL1 (INNOVATIVE CAR) Jimmie Johnson (USA) Mike Rockenfeller (DEU) Jenson Button (GBR)

Pavle Barta

Foto: 24h-lemans.com

24 časa Le Mana 2023 rezultati:

POZ KLASA TIM
1 Hypercar H No. 51 FERRARI AF CORSE
2 Hypercar H No. 8 TOYOTA GAZOO RACING
3 Hypercar H No. 2 CADILLAC RACING
4 Hypercar H No. 3 CADILLAC RACING
5 Hypercar H No. 50 FERRARI AF CORSE
6 Hypercar No. 708 GLICKENHAUS RACING
7 Hypercar No. 709 GLICKENHAUS RACING
8 Hypercar H No. 93 PEUGEOT TOTALENERGIES
9 Hypercar H No. 5 PORSCHE PENSKE MOTORSPORT
10 LM P2 No. 34 INTER EUROPOL COMPETITION
11 LM P2 No. 41 TEAM WRT
12 LM P2 No. 30 DUQUEINE TEAM
13 LM P2 No. 36 ALPINE ELF TEAM
14 LM P2 No. 31 TEAM WRT
15 LM P2 No. 48 IDEC SPORT
16 LM P2 No. 10 VECTOR SPORT
17 Hypercar H No. 311 ACTION EXPRESS RACING
18 LM P2 No. 23 UNITED AUTOSPORTS
19 LM P2 No. 35 ALPINE ELF TEAM
20 LM P2 P/A No. 45 ALGARVE PRO RACING
21 LM P2 No. 22 UNITED AUTOSPORTS
22 Hypercar H No. 6 PORSCHE PENSKE MOTORSPORT
23 LM P2 P/A No. 37 COOL RACING
24 LM P2 No. 28 JOTA
25 LM P2 No. 65 PANIS RACING
26 Hypercar H No. 33 PEUGEOT TOTALENERGIES
27 LM GTE Am No. 94 CORVETTE RACING
28 LM GTE Am No. 25 ORT BY TF
29 LM GTE Am No. 86 GR RACING
30 LM GTE Am No. 85 IRON DAMES
31 LM GTE Am No. 54 AF CORSE
32 LM P2 P/A No. 43 DKR ENGINEERING
33 LM GTE Am No. 98 NORTHWEST AMR
34 LM P2 No. 9 PREMA RACING
35 LM GTE Am PROJECT 1 – AO
36 LM GTE Am WALKENHORST MOTORSPORT
37 LM P2 P/A GRAFF RACING
38 LM GTE Am KESSEL RACING
39 CDNT HENDRICK MOTORSPORTS
40 Hypercar H HERTZ TEAM JOTA
41 LM GTE Am KESSEL RACING
42 LM GTE Am PROTON COMPETITION
43 LM P2 P/A AF CORSE
44 LM GTE Am PROTON COMPETITION
45 Hypercar FLOYD VANWALL RACING TEAM
46 LM GTE Am D’STATION RACING
47 LM P2 COOL RACING
48 LM GTE Am DEMPSEY – PROTON RACING
49 LM P2 INTER EUROPOL COMPETITION
50 LM P2 PREMA RACING
51 Hypercar H TOYOTA GAZOO RACING
52 LM GTE Am JMW MOTORSPORT
53 LM P2 P/A RACING TEAM TURKEY
54 Hypercar H PORSCHE PENSKE MOTORSPORT
55 LM GTE Am TF SPORT
56 LM GTE Am RICHARD MILLE AF CORSE
57 LM GTE Am PROTON COMPETITION
58 LM GTE Am IRON LYNX
59 LM GTE Am GMB MOTORSPORT
60 LM GTE Am AF CORSE
61 LM P2 P/A TOWER MOTORSPORTS
62 LM P2 P/A NIELSEN RACING
Pavle Barta
Novinar s dugogodišnjim stažom u medijima koji se bave automobilskom industrijom, transportom na kopnu, vodi i vazduhu, auto-moto sportom i brojnim drugim pridruženim temama. Karijeru je započeo inicijalno u etabliranom štampanom izdanju ujedno postavši prvi urednik jedne automobilske internet stranice u Srbiji, da bi svoj profesionalni portfolio proširio na ulogu TV prezentera od 2013. godine.

Pogledajte još

POSTAVI ODGOVOR

molimo unesite svoj komentar!
ovde unesite svoje ime

PRATITE NAS

173FanovaLajkuj
1PratilacaZaprati

Poslednje objave