16.2 C
Novi Sad
23/05/2024
spot_img

Mala škola parkiranja

Da li je paralelno parkiranje jedna od vaših noćnih mora? Da li više volite da proverite desetak mogućih mesta pre nego što pokušate da se ugurate u mali prostor? Lakše je nego što mislite.

Moderni automobili nude niz asistencija, uključujući one koje mogu više ili manje da se autonomno parkiraju u slobodnom prostoru – bilo perpendikularno ili paralelno, vozeći napred ili unazad. A može se i automatski manevrisati automobilom spolja. Većina današnjih automobila ima senzore za parkiranje ili čak kameru, što olakšava parkiranje, ali vozač ipak mora sam da izvršiti manevar.

„Znati kako sigurno i precizno da parkirate uvek je korisno. Uostalom, to je jedna od osnovnih vozačkih veština, a još uvek ima mnogo automobila koji nemaju bilo kakve sisteme asistencije. Zato preporučujem da svi vežbaju, uključujući i veštine parkiranja koje inače ne koriste ili u koje nisu sigurni,“ kaže Aleš Horčička, predsednik Udruženja autoškola Češke Republike. Parkiranje ipak nije viša matematika: pogledajmo neka jednostavna pravila koja ga čine lakim. Napred ili unazad, perpendikularno ili paralelno.

Paralelno parkiranje

 Kako da znam da li je prazno mesto dovoljno veliko za moj automobil? Dužina automobila + nekoliko desetina centimetara sa svake strane bi trebalo da je dovoljno.

 Zaustavite se na udaljenosti od oko jednog metra od automobila parkiranog iza praznog mesta u smeru vožnje. Ako se radi o automobilu iste veličine, zaustavite se tako da spoljašnji retrovizori budu u liniji. Ako su dužine automobila različite, poravnajte zadnje branike.

 Okrenite volan do kraja kako bi se zadnji deo pomerao prema ivičnjaku i krenite unazad.

 Kada je vaš automobil pod uglom od približno 45 stepeni u odnosu na ivičnjak, ispravite točkove i nastavite da vozite unazad.

 Kada je A-stub vašeg automobila sa strane ivičnjaka u ravnini sa zadnjim delom zaustavljenog automobila, okrenite volan do kraja ka suprotnoj strani.

 Vozite glatko do parking mesta, pazite da su vam točkovi okrenuti ravno napred i postavite automobil u sredinu mesta. Ovde senzori za parkiranje ili kamera mogu biti od velike pomoći – vozaču daju tačnu sliku o tome koliko je udaljen od automobila ispred i iza i koliko prostora još može da koristi pre nego što dođe do nenamernog kontakta branik o branik.

SAVET: Kada izvodite paralelno parkiranje, uvek se vratite u prazno mesto. Ne preporučujemo vožnju napred u prostor – moguće je da ćete morati da se prednjim točkovima postavite na trotoar (ivičnjak), a to može da ošteti vaš automobil ili ugrozi pešake.

Perpendikularno parkiranje

Napred – s prednjim delom automobila okrenutim prema ivičnjaku, zidu ili drugom parkiranom automobilu

 Postavite svoj automobil tako da između njega i reda parkiranih automobila bude najmanje jedna širina automobila.

 Okrenite volan do kraja kako bi se automobil okrenuo u odgovarajućem smeru.

 Pazite na prednji „deo“ vašeg automobila na spoljašnjoj strani krivine kako ne biste ogrebali automobil pored sebe. Ovde su od koristi sistemi asistencije poput parking senzora ili kamera.

 Na vreme ispravite točkove.

 Ako je potrebno, ne oklevajte da stanete, prilagodite volan, malo se odmaknete i ponovo skrenete u prostor.

Vožnja unazad – sa zadnjim delom automobila okrenutim prema ivičnjaku, zidu ili drugom parkiranom automobilu

 Zaustavite se otprilike jedan metar od parkiranih automobila tako da zadnji deo vašeg automobila bude u ravnini sa bližom stranom parkiranog automobila (tj. u ravnini sa stranom automobila okrenutom prema slobodnom mestu na koje želite da uđete).

 Okrenite volan do kraja kako bi točkovi okrenuli automobil u odgovarajućem smeru.

 Stalno proveravajte bočne retrovizore, prvo jedan pa drugi.

 Kada vaš automobil bude paralelan sa ostalim, ponovo poravnajte točkove.

 Krećite se unazad dok ne dođete u željeni položaj.

Izvor: Škoda

Pavle Barta
Novinar s dugogodišnjim stažom u medijima koji se bave automobilskom industrijom, transportom na kopnu, vodi i vazduhu, auto-moto sportom i brojnim drugim pridruženim temama. Karijeru je započeo inicijalno u etabliranom štampanom izdanju ujedno postavši prvi urednik jedne automobilske internet stranice u Srbiji, da bi svoj profesionalni portfolio proširio na ulogu TV prezentera od 2013. godine.

Pogledajte još

POSTAVI ODGOVOR

molimo unesite svoj komentar!
ovde unesite svoje ime

PRATITE NAS

173FanovaLajkuj
1PratilacaZaprati

Poslednje objave