17.3 C
Novi Sad
25/05/2024
spot_img

“Kineska oluja” se nadvija nad evropskim EV sektorom

Odluka Kine da ograniči izvoz galijuma i germanijuma koji se koriste u poluprovodnicima i električnim automobilima, ogolila je zavisnost Evrope od Kine, rekao je predsednik Renaulta, Žan-Dominik Senard.

„Kineska oluja“ se nadvija nad rastućim evropskim sektorom električnih automobila, smatra Senard, jer ova azijska supersila dominira u oblasti sirovina neophodnih za prozvodnju baterija koje se koriste u vozilima s nultom emisijom.

Nedavna odluka Kine da ograniči izvoz dva metala, galijuma i germanijuma, koji se koriste u poluprovodnicima i elektromobilima, trebalo bi da označi alarm za evropske lidere, jer ukazuje na preteranu zavisnost Starog kontinenta od druge najmnogoljudnije zemlje sveta, kao i potrebu za formiranjem skupog lanca snabdevanja.

„Kada govorim o kineskoj oluji, mislim na snažan pritisak povezan s uvozom kineskih električnih vozila u Evropu“, rekao je Senard. „Mi smo sposobni da proizvodimo električna vozila, ali se borimo da bismo osigurali nesmetano snabdevanje.“ On je dodao da su kineska industrija električnih automobila i lanac snabdevanja sirovinama rezultat višegodišnjih investicija, čija bi replikacija zahtevala troškove merene u milijardama evra.

Metalni rat

„Kina, a niko je ne može kriviti za to, stavila je svoje ruke na rudnike, a posebno na transformaciju metala koji se koriste za proizvodnju baterija“, rekao je Senard. „Budući rat će biti metalni rat.“

Kina je dominantan globalni proizvođač oba metala i na nju se odnosi 94 odsto svetske proizvodnje galijuma, pokazuju podaci UK Critical Minerals Intelligence centra.

Kineske izvozne restrikcije izazivaju eskalaciju tehnološkog rata sa SAD, s  tim što potencijalno mogu da prouzrokuju dodatne poremećaje u globalnim lancima snabdevanja. Evropa se našla usred ovih nesuglasica, što ju je nagnalo da potraži alternative ukoliko se dogodi najgori scenario.

„Ukoliko dođe do realne geopolitičke krize, šteta koju će imati fabrike napajane isključivo od strane uvoznih proizvoda, biće značajna“, upozorio je Senard. „To je problem.“

Razvoj alternativa kao što su sintetička e-goriva i vodonik, mogao bi da bude od ključnog značaja u slučaju iznenadne nestašice baterija zbog nedostatka sirovina, osvrnuo se predsednik Renaulta. „Kao što bi svaki savestan proizvođač uradio.., mi smo u potrazi za alternativama da bismo izbegli paralizovanje zemlje, ako, primera radi, ostanemo bez baterija.“

VW spreman da se uhvati ukoštac s nevoljama

Volkswagen, koji se oslanja na galijum i germanijum u proizvodnji svojih vozila, saopštio je da je „spreman da preduzme mere zajedno sa svojim partnerima ukoliko to bude potrebno“, mada nije precizirao na šta konkretno misli.

Ovi metali će odigrati važnu ulogu u budućim funkcijama autonomne vožnje, izjavio je portparol nemačkog proizvođača u četvrtak.

Izvoznici kažu da alternativni izvori galijuma ne mogu biti aktivirani pre nego što ograničenja stupe na snagu sledećeg meseca, dok će postojeće zalihe trajati u periodu od nekoliko meseci.

„Zalihe van Kine su dovoljne za ne više od možda šest meseci, i to u najboljem slučaju, tako da ćemo se s problemom suočiti veoma brzo“, rekao je Alaster Nil, direktor Critical Minerals instituta.

Za izgradnju pogona bi bilo potrebno par godina i zahtevalo bi ulaganja koja se možda neće isplatiti ako Kina u međuvremenu promeni svoj stav, dodao je on.

„Izazov je ako krenete tim putem, a onda Kina ukine zabranu. Šta ste uradili, sem što ste se zaglavili u blatu?“, zapitao se Nil.

Germanijum se koristi za kompjuterske čipove velike brzine, u plastici, ali i u okviru vojne primene, za proizvodnju uređaja za noćni vid, kao i satelitske senzore. Galijum se koristi u radarima, radijskim komunikacionim uređajima, satelitima i LED diodama.

Proizvođači čipova ne vide neposredni uticaj

Neki veći proizvođači čipova na kinesku kontrolu izvoza galijuma gledaju više kao na upozorenje, odnosno poruku Kineza kakvu vrstu ekonomskog bola bi mogli da nanesu. Međutim, ako cene skoče kako restrikcije stupe u dejstvo, to bi bio dodatni razlog za kompanije da se premeste na druge lance snabdevanja.

Tajvanski WIN Semiconductors, koji koristi galijum za optoelektronske uređaje, saopštio je za Rojters da samo „mali broj“ supstrata kupuje od Kine, dok većina zaliha dolazi iz Nemačke i Japana.

TSMC, takođe tajvanska kompanija, najveći svetski ugovorni proizvođač čipova, kaže da ne očekuje bilo kakav direktan uticaj na svoju proizvodnju zbog potonjih poteza kineskih vlasti.

Proizvođač čipova NXP Semiconductors, takođe ne vidi materijalan uticaj na svoje poslovanje. NXP proizvodi čipove  za automobilski i komunikacioni sektor, koji koriste galijum i germanijum.

Pavle Barta
Novinar s dugogodišnjim stažom u medijima koji se bave automobilskom industrijom, transportom na kopnu, vodi i vazduhu, auto-moto sportom i brojnim drugim pridruženim temama. Karijeru je započeo inicijalno u etabliranom štampanom izdanju ujedno postavši prvi urednik jedne automobilske internet stranice u Srbiji, da bi svoj profesionalni portfolio proširio na ulogu TV prezentera od 2013. godine.

Pogledajte još

POSTAVI ODGOVOR

molimo unesite svoj komentar!
ovde unesite svoje ime

PRATITE NAS

173FanovaLajkuj
1PratilacaZaprati

Poslednje objave