17.3 C
Novi Sad
25/05/2024
spot_img

Honda ima za cilj da smanji masu baterija za 50% s jedinicama u čvrstom stanju

Honda planira da započne pilot proizvodnju baterija u čvrstom stanju sledeće godine.

Domet nastavlja da biva jedan od glavnih problema vezanih za električna vozila, uprkos unapređenjima koja su vidna.

Baterijski paketi su masivni, a instalacija većih da bi se povećala autonomija može biti kontraproduktivna. Upravo na tom planu bi baterije u čvrstom stanju mogle biti od pomoći.

Hondini rukovodioci kažu da imaju za cilj da čak za polovinu smanje masu baterija uz pomoć nove tehnologije, bez plaćanja penala u vidu skraćenog dometa.

„Konvencionalno razmišljanje je bilo u stilu ’ako su ljudi zabrinuti u vezi s dometom vozila, onda je odgovor staviti u njega veću bateriju’. Naravno, to vas uvodi u troškovnu spiralu i donosi veću masu vozila“, kaže Džej Džozef, potpredsednik sektora za održivost i poslovni razvoj Hondine američke divizije. „U nekom momentu, povećanje baterije više nije od pomoći.“

Po Džozefu, odgovor kada je reč o popravljanju autonomije i upotrebljivosti električnog automobila, ne leži u povećavanju baterija, već u smanjenju mase i ubrzavanju vremena punjenja.

Baterije u čvrstom stanju imaju sposobnost da se pune brže od konvencionalnih litijum-jonskih jedinica, posebno zbog svoje superiorne toplotne stabilnosti.

„U osnovi, odgovor na anksioznost izazvanu ograničenim dometom nije u većoj bateriji, već u boljem pristupu punjenju. Nije vam nužno potreban elektromobil koji može da pređe 1000 kilometara ako je omogućeno nesmetano punjenje. Ova tehnologija će nastaviti da se unapređuje. Mi smo već objavili da smo u završnoj fazi ispitivanja baterija u čvrstom stanju, koje imaju potencijal da redukuju masu i povećaju autonomiju vozila“, rekao je Džozef.

Na pitanje koju količinu mase bi baterije u čvrstom stanju eliminisale, Hondin izvršni potpredsednik i glavni čovek za globalnu elektrifikaciju, Šinđi Aojama, objasnio je da bi ona bila prepolovljena. „Jednostavno, energetska gustina bi bila udvostručena, što znači da bi ista količina energije bila sadržana u dvostruko manjoj masi“, kaže Aojama.

U ovom trenutku, većina baterijskih paketa u električnim vozilima zauzima čitav pod. Ukoliko Hondine baterije u čvrstom stanju zaista redukuju masu i dimenzije do te mere, mnogo više prostora bi ostalo na raspolaganju putnicima. Da li bi to moglo da dovede do kreiranja manjih vozila? Da li će prazan prostor zahtevati više strukturalnog učvršćivanja, što će zauzvrat dodati izvesnu masu na vozilo? To su pitanja na koja će Honda dati odgovor kada dođe vreme za to.

Još jedna prednost baterija u čvrstom stanju ogleda se u vremenu proizvodnje. Tipična litijum-jonska jedinica, s tečnim elektrolitima, zahteva dugotrajne pripreme na planu punjenja, pre nego što biva instalirana u vozilo. Baterijama u čvrstom stanju nije potrebna priprema tog tipa, tako da se one mogu brže prozvoditi, što ih čini jeftinijim. Međutim, moraće da se modifikuju i proizvodni pogoni za njihovo sklapanje, što samo po sebi donosi izvesne troškove.

Honda je trenutno u fazi finalnog ispitvanja baterija u čvrstom stanju, očekujući da će pilot proizvodnju započeti sledeće godine. Kada dođe vreme da nove jedinice pronađu svoje mesto u serijskim vozilima, biće interesantno videti na koji način će Honda iskoristiti smanjenje mase baterije od čak 50 odsto, koja je inače najteža komponenta električnog automobila.

„Kada u potpunosti uvedemo baterije u čvrstom stanju, možda ćemo tada moći da u vozilo implementiramo dvostruku energetsku zapreminu, što znači da će masa ostati ista. Međutim, kada razvijemo nešto novo, onda ćemo primeniti manje kućište baterije za taj proizvod“, rekao je Aojama.

Jedan od pravaca koje kompanija može da zauzme je da krene da proizvodi manje, lakše automobile, s performansama koje odlikuju aktuelne modele. Kao rezultat takve strategije, mogli bismo u budućnosti da imamo u igri kompaktnije Honde, poput električne verzije Civica, s baterijama od 40 do 50 kWh, koje obezbeđuju gotovo 500 kilometara dometa, u zavisnosti od aerodinamičkih atributa i pneumatika. Ipak, na osnovu Aojaminog predviđanja, čini se da Honda neće odmah ići tim smerom.

Japanski proizvođač vozila bi se mogao odlučiti za porizvodnju SUV/krosovera, s baterijama koje su po veličini uporedive s onima u modernim električnim vozilima, ali s dvostruko dužim dometom. U prevodu, to bi moglo da znači da će električna verzija Honde Pilot, primera radi, moći da prevali 1000 kilometara, uz pomoć baterije od 80 do 100 kWh. Ovo je verovatniji pristup u bliskoj budućnosti, jer bi omogućio Hondi da iskoristi postojeće platforme u skladu s aktuelnom tehnologijom, uz korišćenje manje energije. Na kraju krajeva, bez obzira na to za koji se od dva pristupa japanska kompanija odluči, sve će rezultirati bržim punjenjem u odnosu na konvencionalne litijum-jonske baterije.

Ako Honda bude kadra da prepolovi masu svojih baterija uz poboljšanje energetske gustine i brzine punjenja, njeni hibridi i elektromobili će biti znatno ubedljiviji od bilo čega što je trenutno u ponudi ili bi trebalo da bude. Koliko brzo Honda može takvo rešenje da iznese na tržište, i da li može da se nosi s konkurentima kao što je Toyota, to su pitanja na koja ćemo u perspektivi dobiti odgovor.

Pavle Barta
Novinar s dugogodišnjim stažom u medijima koji se bave automobilskom industrijom, transportom na kopnu, vodi i vazduhu, auto-moto sportom i brojnim drugim pridruženim temama. Karijeru je započeo inicijalno u etabliranom štampanom izdanju ujedno postavši prvi urednik jedne automobilske internet stranice u Srbiji, da bi svoj profesionalni portfolio proširio na ulogu TV prezentera od 2013. godine.

Pogledajte još

POSTAVI ODGOVOR

molimo unesite svoj komentar!
ovde unesite svoje ime

PRATITE NAS

173FanovaLajkuj
1PratilacaZaprati

Poslednje objave