16.2 C
Novi Sad
25/05/2024
spot_img

Da li se u Evropi mogu proizvoditi električni automobili ispod 25.000 evra?

Proizvođačima automobila su potrebne povlastice koje prednost daju malim automobilima u odnosu na SUV/krosovere, da bi se uspešno nosili s kineskom konkurencijom, kaže organizacija Transport & Environment u novom izveštaju.

Električni automobil koji se prodaje za 25.000 evra ili manje, može se uz ostvarivanje profita proizvoditi u Evropi do 2025., sudeći po istraživanju koje je sprovela ekološka grupa Transport & Environment.

Priuštivost električnih vozila ključna je tema poslednjih godina, posebno otkada su kineski proizvođači počeli da pristižu u Evropu, s markama kao što su MG (u vlasništvu SAIC-a) i BYD. Polako ali sigurno dolazi do potencijalnog spora, o čemu smo već pisali. Naime, EU je najavila istragu navodnih kineskih subvencija, zbog kojih kineski automobili u startu imaju (nepoštenu) prednost u odnosu na lokalne.

„Brojne ankete pokazuju da su troškovi ključna barijera ka bržem usvajanju električnih automobila“, kaže Julija Poliskanova, viša direktorka za vozila i lance snabdevanja e-mobinosti u T&E.

Takođe postoji veliki jaz kada je reč o stopama usvajanja električnih vozila, tako da manje imućni južni i istočni Evropljani kaskaju za zemljama kao što su Norveška, Nemačka, Holandija i Velika Britanija.

EU je odlučila da će samo vozila nulte emisije moći da se prodaju nakon 2035. Trenutno se na prodaju čisto električnih automobila odnosi oko 15 odsto, s tim što se velik skok očekuje tek nakon 2025.

Elektromobili ispod 25.000 evra postali su meta za proizvođače automobila i stručnjake, koji kažu da bi ta cena učinila električna vozila dostupnim za mnogo veći broj kupaca, ubrzavajući tranziciju ka čisto električnom tržištu. Njihova proizvodnja u Evropi ublažila bi protivljenje onima koji su zabrinuti zbog gubitka domaće proizvodnje.

„Mali evropski EV od 25.000 evra promeniće igru kada je reč o masovnom usvajanju električnih automobila“, rekla je Poliskanova. „Dovođenje ovih modela na tržište ubrzanim tempom i u velikom obimu, ključno je za evropske proizvođače da bi se uspešno takmičili s kineskim rivalima, koji već sada u ponudi imaju jeftine, male, električne automobile.“

T&E je saopštio da bi „pod povoljnim tržišnim okolnostima“, mali „Made in Europe“ elektromobil mogao koštati 25.000 evra s profitnom maržom od četiri odsto, što je slično marži u kojoj uživaju mali automobili s motorima s unutrašnjim sagorevanjem. U igri bi bila baterija od 40 kWh, koja bi koristila jeftiniju LFP hemiju i pružila bi autonomiju od 250 do 300 kilometara.

Prodajna cena bi mogla da skoči na 31.000 evra pod „najmanje povoljnim uslovima“, kaže ova grupacija. Varijable uključuju povećanje produktivnosti, cene baterija, kurs evra/dolara i cene sirovina i poluprovodnika.

U isto vreme, cene konvencionalnih vozila, u zavisnosti od istih uslova, mogle bi da variraju između 24.000 i 29.000 evra.

Trenutno je najjeftiniji elektromobil u Evropi Dacia Spring, koji se proizvodi u Kini, i čija je startna cena 20.800 evra (u Francuskoj). Ova brojka pada na manje od 16.000 evra kada se u jednačinu uključe vladine subvencije.

Međutim, Kina bi mogla da postane manje atraktivna destinacija za evropske proizvođače automobila. Evropska komisija je u sredu najavila istragu kineskih subvencija za električna vozila, dok je predsednica Evropske komisije, Ursula fon der Lejen, rekla da je globalno tržište preplavljeno jeftinim kineskim automobilima.

Brojni proizvođači izrazili su nameru da na tržište lansiraju elektromobil od 25.000 evra, ali za sada to još niko nije učinio.

Stellantis planira da prodaje mali Citroen New e-C3 iz fabrike u Slovačkoj za 25.000 evra, počev od 2024. godine, dok će FIAT predstaviti novi električni automobil inspirisan modelom Panda, u julu 2024., rekao je generalni direktor italijanske marke, Olivije Fransoa.

Volkswagen grupacija će lansirati ID.2 mali hečbek 2025., s tim što je generalni direktor nemačke marke, Tomas Šefer, u martu izjavio da cilja na početnu cenu manju od 25.000 evra.

Renault će takođe lansirati hečbek iz B segmenta 2024., električni Renault 5, mada se šef francuske kompanije, Luka de Meo, nije javno obavezao na ciljanu cenu od 25.000 evra. Na Salonu automobila u Minhenu prošle nedelje, de Meo je rekao da će Renault 5 biti 25 do 30 odsto jeftiniji od Meganea E-Tech EV iz C segmenta, odnosno oko 26.000 do 30.000 evra.

Prema anketi koju je sproveo T&E, u kojoj je učestvovalo 3.000 osoba, pojava pristupačnih, malih električnih automobila, povećala bi udeo potrošača voljnih da priušte električni automobil u narednih 12 meseci s 25 na 35 odsto. To bi predstavljalo više od milion dodatno prodatih elektromobila, kaže T&E.

Međutim, ova organizacija takođe smatra da, „s obzirom na aktuelnu dinamiku u automobilskoj industriji, to nije garancija da će takvi modeli biti dostupni na evropskom tržištu brzinom i količinom potrebnim da se ubrza pristup električnoj mobilnosti.

Dotična dinamika uključuje nastojanje da se SUV/krosoveri s većom maržom prodaju na račun malih automobila, kažu u T&E, dodajući da je ova strategija pomogla da prihodi proizvođača automobila u velikoj meri nadmaše inflaciju.

Da bi mali automobili dobili prioritet nad „teškim i skupim“ SUV/krosoverima, T&E je pozvao na višestruke napore, koji uključuju oporezivanje vozila na nacionalnom nivou, na način da se kažnjava prekomerna težina uz naknade za parkiranje zasnovane na masi vozila.

Mere bi trebalo da uključuju stroža pravila vezana za efikasnost elektromobila, poreze i subvencije.

Drugi ključni potezi ka približavanju pristupačnim električnim vozilima uključuju povećanje efikasnosti s trenutnih 15-16 kWh na 100 km (za Peugeot e-208) na 13-14 kWh/100 km. Dobici se mogu ostvariti kroz bolju aerodinamiku, laganije materijale, energetski efikasniju elektroniku i upotrebu toplotnih pumpi i regenerativnog kočenja.

Takvo poboljšanje efikasnosti moglo bi pomoći u slučaju da cene baterija stagniraju ili čak porastu, kaže T&E.

Pavle Barta
Novinar s dugogodišnjim stažom u medijima koji se bave automobilskom industrijom, transportom na kopnu, vodi i vazduhu, auto-moto sportom i brojnim drugim pridruženim temama. Karijeru je započeo inicijalno u etabliranom štampanom izdanju ujedno postavši prvi urednik jedne automobilske internet stranice u Srbiji, da bi svoj profesionalni portfolio proširio na ulogu TV prezentera od 2013. godine.

Pogledajte još

POSTAVI ODGOVOR

molimo unesite svoj komentar!
ovde unesite svoje ime

PRATITE NAS

173FanovaLajkuj
1PratilacaZaprati

Poslednje objave