16.2 C
Novi Sad
25/05/2024
spot_img

Mercedes startovao mašinu novog W14 (VIDEO)

Samo par dana pre zatvaranja fabrike u Briksvortu zbog božićne pauze, Mercedes je svojim navijačima na direktan način poručio da je uznapredovao s razvojem W14 bolida za 2023.

Priloženi video je praktično „tizer“, koji ne otkriva mnogo detalja u vezi s novim automobilom, već samo dobijamo uvid u viziju inženjera i zvuk pogonske jedinice.

Mercedes se prošle godine u Bahreinu pojavio s revolucionarnim „zero sidepod“ dizajnom, koji je izazvao dosta komentara u padoku. Međutim, W13 ipak nije isporučio performanse koje je obećavao.

Dizajniran za namenske trkačke staze

Zapravo, mada je dotični dizajn funkcionisao bolje na namenskim, glatkim trkačkim stazama, inženjeri iz Breklija nisu na najbolji način izučili lekciju s kraja osamdesetih, kada je dodatni aerodinamički uzgon prethodno dozvoljen kao deo F1 regulative.

U to vreme, automobili su poskakivali, a površina mnogih staza nije bila tako usavršena kao danas. Ipak, dizajn Mercedesovih bolida za 2022., zahtevao je da automobil bude veoma blizu asfalta, što je samo dodatno pogoršalo problem.

Tokom sezone, Mercedes je uveo neka „značajna“ poboljšanja, ali do Brazila praktično nije bio u igri za pobede.

Hamilton se zalagao za odbacivanje W13 bolida

Luis Hamilton je zahtevao da koncept bude odbačen već posle VN Kanade, ali tehnički tim s Džejmsom Elisonom na čelu, odbio je da prihvati da je W13 u osnovi loš projekat.

Da li će Mercedes s dizajnom W14 krenuti od samog početka, nije za sada jasno, mada je šef tima, Toto Volf, nedavno priznao: „Izgubili smo mnogo meseci razvoja, jer smo jednostavno morali da rešimo problem poskakivanja, pre nego što smo uopšte mogli da radimo na performansama.

Iz tog razloga, šta god da smo uradili po pitanju vertikalnog aerodinamičkog pritiska, vozači to nisu mogli da osete, automobil je postao još nepredvidiviji a poskakivanje se pogoršalo. Dakle, imajući u vidu šestomesečno kašnjenje u unapređenju performansi, bilo je jasno da će biti izuzetno teško sustići Ferrari i Red Bull.“

Volf prihvatio neizbežno

Toto Volf je odlagao donošenje odluke dok je besnela interna debata u Mercedesovom timu oko toga da li da ukine ili dalje razvija W13. Međutim, on je nedavno prihvatio promene rekavši: „DNK automobila će se promeniti za sledeću godinu, to je jasno.

To ne znači nužno da će naša karoserija izgledati mnogo drugačije, ali ono što je sigurno da će ono što čini DNK automobila, arhitekturu automobila, biti promenjeno za sledeću godinu.“

Trenutno, svet van Formule 1 vidi „veliku trojku“ na vrhu „najbržeg cirkusa na svetu“, mada ostaje nada da će dugoročni efekat na ograničenje budžeta približiti timove iz sredine poretka „velikim momcima“.

Mercedes bez dileme u vrhu

Šef FIA-e za performanse jednoseda, Nikolas Tombazis, smatra da će nova pravila vezana za dizajn trkača unaprediti elitni auto-moto sport.

„Smatram da će bolidi moći da prate jedni druge, što će u kombinaciji s gumama poboljšati trkanje“, rekao je on. „Jasno je da u dobroj trci automobili treba da se bore, a u drugom delu sezone smo imali situaciju gde je bilo jasno ko pobeđuje.“

Naravno, Alpine, Aston Martin i McLaren su u fazi revidiranja projekata, što je razlog zašto su manje konkurentni. Međutim, Tombazis smatra da će ograničenje budžeta na kraju poravnati timove.

Kada će ograničenje budžeta izjednačiti šanse timova?

„Činjenica je da će biti potrebne godine da ograničenje budžeta ima efekta. Neki i dalje imaju početnu prednost, a radi se o dobrostojećim timovima koji su se bolje prilagodili pravilima“, kaže Tombazis. „Mislim da će to biti rezultat prve godine nakon uvođenja novih propisa, ali su razlike male. Mislim da će tek u petoj godini doći do izjednačavanja.

Ako pogledamo unazad u 2014., 2009. ili 1998., pretpostavljam da su prve godine nakon resetovanja pravila donele neke velike razlike, a mislim da su one sada mnogo manje.“

Ograničenje budžeta u Formuli 1 bi na dugoročnom planu trebalo da spreči da veći timovi konstantno razvijaju bolje bolide i proizvodne pogone od ostalih učesnika, koji to ne mogu priuštiti. Ipak, biće potrebno izvesno vreme da ostali uhvate priključak, s obzirom na to da izvesni timovi nemaju dovoljno finansija da bi uopšte bili zabrinuti za ograničenje budžeta.

Priredio: Pavle Barta

Pavle Barta
Novinar s dugogodišnjim stažom u medijima koji se bave automobilskom industrijom, transportom na kopnu, vodi i vazduhu, auto-moto sportom i brojnim drugim pridruženim temama. Karijeru je započeo inicijalno u etabliranom štampanom izdanju ujedno postavši prvi urednik jedne automobilske internet stranice u Srbiji, da bi svoj profesionalni portfolio proširio na ulogu TV prezentera od 2013. godine.

Pogledajte još

POSTAVI ODGOVOR

molimo unesite svoj komentar!
ovde unesite svoje ime

PRATITE NAS

173FanovaLajkuj
1PratilacaZaprati

Poslednje objave